anneinazie.reismee.nl

Bangkok

Hoi!

Hier ben ik dan, vanuit het drukke Bangkok, de stad die in een paar dingen niet is zoals ik had verwacht. Enorm veel toeristen (ja zover had ik het nog wel bedacht)maarniet allemaal met dezelfde reisinstelling als ik, maar vooral met een Lloret de Mar-motief. Dat betekende dus dat ik na 1 dag geslapen te hebben op de Times Square van Bangkok (Kao San Road) zo snel mogelijk op zoek ging naar een gezelliger hostel, waar niet iedereen met een hangover aan het ontbijt zou zitten! Bovendien vond ik het wel een beetje vervelend worden dater om de haverklap aan mijn t-shirt getrokken werd om wat te kopen (massaaaaage, hangmatten (?), kleding, souvenirs, noem het maar op). Iedere keer weer: 'where are you going?! what's your name?! where are you from!?, allemaal om aan de praat te raken en me daarna iets te verkopen.Dus inmiddels zit iknu 2 straten verderop tussen mensen die ook naar Bangkok komen op de stad, de cultuur en de mensen te leren kennen en niet om zichzelf lam te zuipen. Stukken gezelliger!

De eerste dag heb ik vooral gebruikt om een beetje rond te dolen en te acclimatiseren. Ik eindigde op het dak van het (eerste) hostel (bij het zwembad) en mocht daar genieten van mijn eerste echte thaise curry. En dat smaakte naar meer!!!

De tweede dag ben ik Bangkok gaan bekijken vanaf de fiets, met een thaise gids. De tour, genaamd colors of Bangkok (google maar even; opgezet door een Nederlander), nam ons mee naar delen van de stad die je anders nooit te zien zou krijgen. In de huiskamer van Thaise mensen, sloppenwijken, een kinderdagverblijf, de jungle en een stuk van de rivier. Ik vond het super om te zien hoe het er hier echt aan toe gaat, alhoewel ik zelf minder enthousiast zou zijn als toeristen bij mij door de huiskamer zouden komen fietsen. Overal waar we kwamen riepen de mensen 'falang!' (witte buitenlanders) en kindjes renden op ons af om een handje te geven en hallo te zeggen. De armoede viel me echt alles mee; de huisjes waren wel van golfplaten gemaakt maar ik kreeg niet de indruk dat de mensen zelf heel erg ongelukkig waren. Ze deden gewoon hun dagelijkse dingen en zijn met andere mensen samen, praten, lachen etc. Volgens de eigenaar van de tour was dit wel een sloppenwijk, maar ik had het zelf niet bedacht. Daarna staken we de rivier over per boot (eerst de 9 fietsen, dan de 9 falangs) en kwamen we direct in de jungle - beetje vreemde gewaarwording! Je ziet de skyline van Bangkok maar rijdt zo het groen in, op smalle paadjes gemaakt van hoge betonblokken, dus oppassen dat je er niet vanaf schiet. Af en toe een hutje met wat mensen, soms zelfs met kabeltv (noemen we dit nog wel jungle?) en vuilnishopen voor de deur. Twee flinke tropische buiten die echt verkoelend zijn, vissen voeren in het park en genieten van al het groen om ons heen. We kregen een lunch bij mensen thuis, maar dat noemen ze wel een restaurant (er stonden namelijk 2 tafels en 8 stoelen :). Het was echt superlekker!!!

Onderweg heb ik de gids flink uitgehoord, over de tour, maar vooral ook over haarzelf, de thaise gebruiken, het boeddhisme en het leven in Bangkok. Die eerste dag had natuurlijk al wat vragen opgeroepen en die kon ik nu mooi aan haar stellen. Mensen in Bangkok houden echt enorm veel van de koning en koningin (ik had overal posters zien hangen van hen); dit is ze niet opgelegd, de gids sprak echt vol liefde toen ze hierover vertelde. Daarnaast uit het boeddhisme zich voor de meeste mensen vooral in hun manier van leven en in mindere mate in het bidden en bezoeken van tempels.De rest van haar verhalen zal ik jullie besparen.
's Avonds heb ik heerlijk gerelaxed bij het hostel, in een bankje, met een bordje eten, een kokosnootje als dessert, boekje erbij en af en toe kletsen met andere backpackers. Was helemaal heerlijk. Sliep vervolgens als een roosje, heerlijk rustig zeg!

Dag drie (vandaag) heb ik benut door met twee Nederlandse meisjes (Eefke en Myrthe) de hightlights van Bangkok te bezoeken. Dat betekent enorm veel tempels en boeddha's bij elkaar, zoveel mogelijk goud, de een nog kitscher en groter dan de andere (want dan is de betreffende boeddha pas echt de moeite waard om te aanbidden). Mooie ervaring om de belangrijkste tempel en boedha van Thailand te bekijken, het is best indrukwekkend. Ik vond het vooral ook mooi om te zien hoe de Thaise mensen er zelf mee omgaan. Op blote voeten de tempel in en vol overgavebidden bij de boeddha in het midden.Ondanks al het goud en de mooie versieringen (tot in detail, op ieder plekje van het bouwwerk) merk je wel dat je, zoals ze het hier noemen, 'tempelmoe' wordt. Na een halve dag valt het goud je niet meer op en zijn ze allemaal hetzelfde als die je eerder zag. Op de foto's zie je de tempels die gebouwd zijn door het Thaise Koningrijk, allemaal in de 18e en 19e eeuw.

En dan heb ik net een treinticket geboekt voor een tripje Ayutthaya (zie de foto hier boven het verhaal). Deze stad was vroeger de hoofdstad van Thailand, maar is 2 keer bezet geweest door Birma, waardoor een groot gedeelte verruineerd is. Desondanks schijnt dit zeker de moeite te zijn om te bekijken. Ik wil het zien, omdat ik ook het Thailand buiten Bangkok wil beleven, wantna twee dagen Ayutthaya ga ik al naar Cambodja.

Ik voel me een enorm rijk mens als ik hier door de straat loop of ergens zit te genieten van het lekkere eten en drinken. Ik kan niet geloven dat ik 3 maanden de tijd heb om dit soort dingen te doen en ervaren. Ik kan mijn geluk dus niet op. Dat belooft heel wat voor de komende weken dus ik kijk er naar uit!

Ik hou jullie op de hoogte,

Anne

Reacties

Reacties

Esther!

ANNNNEEEEEEEEEEEEEEE wat ontzettend gaaf om te lezen! Ik krijg er helemaal een adrenaline-kick van en waan me terug in Thailand!! Vet hoor!
Veel plezier in Ayutthaya, is zeker de moeite waard. Wel vermoeiend al die bezichtigingen.. Maar heel mooI!
Enjoy xxx

Wim en Annamarie

Hoi Anne. Hartstikke leuk om je belevenissen te lezen.
Brings back memories, vooral je foto's. Is de spits in Bangkok nog steeds alsof iedereen die een auto bezit, de straat opgaat??? Veel liefs van ons en geniet ervan !!!

Luus en Rona

Hallo Anne,
we gaan weer genieten van je verhalen,
maar jij deze keer niet van ons reispakketje,we hoorden het nl. te laat om nog iets te regelen
maar het zal ongetwijfeld toch genieten worden
we volgen je "op de voet".
een hele dikke kus van ons!!!

jollina

hoi anne.
als mijn oma dit hoort wil ze er zeker in zij houd wel van boedisme ik ook wel door oma.
maar een leuke reis dus??
ik vind het heel leuk voor je.

Eliza

Anne, wat super om allemaal te lezen zeg!
Ik had je nog geprobeerd te bellen zaterdag maar om de één of andere vage reden heb ik je niet te pakken gekregen... :(
Maar wat gaaf zeg allemaal, geniet er goed van dan wacht ik braaf totdat je terug bent en ik alle prachtige foto's kan zien en alle mooie verhalen kan horen!
X

Miek

Anne!
Goed begin! Al een beetje je plekje gevonden daar, op afstand van de Salou-toeristen en dingen ondernemen die jou boeien, dat klinkt als wat je graag wilde. Vind het echt vet voor jou dat je dit nu aan het doen bent. Vooral wat je op het laatst beschrijft dat je je zo rijk en gelukkig voelt, hou dat vast want daar ging je voor!
Ik volg je verhalen met veel plezier en kan me er goed een voorstelling bij maken van hoe jouw leventje daar er uit ziet. Doet me goed om dat zo te lezen!
Vanachter mijn bureau, een dikke kus!!

Elise

JALOERS!!! en herkenbaar!!

Elle

Jaaa herkenbaar, yes you buy from me, yes look in my shop.... bereid je maar vast voor, want dat gaat in heel Azie zo. Ze komen niet zomaar met je praten, want aan het einde van de rit willen ze je wat verkopen. Maar goed, zo moeten ze hun brood, of curry verdienen. Maar wat fijn dat je goed bent aangekomen en dat we zo een beetje mee kunnen reizen. Hannah begint inmiddels ook op een kleine budha te lijken, klein koekiemonster dat het is. Enjoy! X

Nikki

Yes, je bent er!
Leuk, om die eerste indrukken van je te lezen en zoals elise zegt, erg herkenbaar!
geniet ervan, ik lees graag je verhaaltjes, kus

Anneke

Anster!

Wil je heel veel plezier toewensen met de volgende trip en ben heel benieuwd naar de volgende ervaringen weer! Lekker genieten, want het is je van harte gegund dat je hier lekker drie maanden de tijd voor hebt!

Een dikke kus uit Amsterdam!

Suus

Lieve Leep,

Dat klinkt als een geweldige start! Je bent al volop aan het genieten! Sluit me aan bij Miek dat het fijn is om te lezen dat je zo gelukkig bent nu je daar bent; je droomt komt immers tot werkelijkheid! Dus je verdient het om te genieten! Hou ons vooral op de hoogte zodat wij vanuit hier een beetje kunnen meegenieten.

Dikke kus Suus

Niki

Lieve wereldreizigster!:-)

Yes, nu kan ik dat ook een keertje tegen jou zeggen! Heerlijk om die verhalen van je te lezen en dat je nu al zoveel hebt gedaan en meegemaakt.. erg herkenbaar! HEERLIJK DUS!
Wat fijn dat je nu alle relaxte dingen kunt bekijken die je wil zien en met mensen mee kunt reizen waar je zin in hebt! Top! Ik zeg dus blijf heerlijk van alles genieten.. want er komt nog zoveel meer moois op je pad..
Blijf vooral van die mooie verhalen schrijven.. want ik vind het heel leuk om te horen wat voor gave avonturen jij daar gaat beleven!

Liefs en knuffels Niki

Trudi Mineknberg

Hoi Anne,

Wat schrijf je leuk en humoristisch, leuk om te lezen. Ik ga je volgen en probeer via jou van alles op te steken.
Veel plezier.
Groetjes Trudi

de echte Leep

Ik moet ook een keer die kant in! Enjoy schwester :)

karin

heej anne

wat fijn dat je er bent!! ik wens je heel veel plezier en geniet van alles om je heen, echt super om je verhaal te lezen, geweldig.

x karin

Sjors

Hey Anne!!
Ik hoorde van Esther van je geweldige reisplannen.
Dus ik moet natuurlijk ook ff kijkje nemen op je site. En ik heb hem meteen bij mn favorieten gezet. Want het is echt heel mooi en gaaf om te lezen! Strax ook nog naar Cambodja, echt super Anne! Heel veel plezier daar, geniet er van en ik hou je in de gaten ;-)

Groetjes,
x Sjors

Jennifer

Tenks voor je site, kan ik zo ff op de hoogte blijven, zo allebei aan een kant van de wereld :) Ha dus je bent inmiddels al kriskras door de stad van de aparte luchtjes geweest? En tja Khao San.... Wacht maar tot je in Cambodja komt, daar staan de motorbike mennekes je bordje eten weg te kijken bij t restaurant tot je een ritje met hun komt maken...(NOT!) Maar er zijn zoveel dingen te zien, geniet ervan!!! Besos desde SA

Leonie

(na een lange wereldreis/zoektocht heb ik jouw site gevonden!)
Het klinkt goed Anne! Het lijkt erop dat je je plekje daar een beetje aan het vinden bent en in de relax-modus zit! Ik zeg vasthouden! Ik hoop dat je heel veel mooie dingen gaat beleven en nog veel mooie verhalen gaat schrijven!!

Veel plezier!
xx Leonie

Inge Goverde

Hoiii Anne :D:D, spr leuk om je verhalen te lezen! Geniet ervan daar in Thailand. Ik zal je blijven volgen!!
xx Inge

José

Hooi Anne!
Wat super vet om te lezen dat je 3 maanden aan het reizen bent door azie.
Ze zullen wel op kijken daar, zo een lange vrouw. haha. Maak maar mooi veel foto's van het mooie azie. Wat zij kunnen kan jij ook.

Theo en Ton

Hallo Anne
Wat leuk om je verslag te lezen, onze Patrick heeft het door gestuurt wij wensen je een fijne voortzetting van
je reis geniet er maar van. Heel veel groeten van ons.

J.Brekelmans

Hallo Anne
Ik heb je adres van de ouders van Patrick, erg leuk om je te volgen op je volgens mij, geweldige reis. Geniet er maar van groetjes,

Jacqueline (tante van Patrick)

inne keller

heeeeeee,
allereerste het aller-allerbeste voor 2010, Anne. wat leuk weer om in je wereldje te komen. zo top om zo veel met locals mee te beleven.
toch ook fijn dat ik je af en toe eens "zie" via je mooie foto's want je bent niet zoveel veranderd als op de ansichtkaart die je naar edux hebt gestuurd. was leuk om jou daar ook weer tegen te komen.
tot ergens in het nieuwe jaar. blijf nog maar lekker relaxen en genieten zo ver van ons vandaan.
doeiKUS

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!